Tracking of Progress

Target: 55kg to feel better, 53kg to feel like a winner!
19 Jan 2009@84kg,Total loss 0kg,To lose 29kg,BMI32.8 obesity
14 Feb 2009@80kg,Total loss 4kg,To lose 25kg,BMI31.2 obesity
15 Mac 2009@74kg,Total loss 10kg,To lose 19kg,BMI28.9 overweight
19 Apr 2009@71kg,Total Loss 13kg, To lose 16kg, BMI27.7 overweight
24 May 2009@67kg, Total Loss 17kg, To lose 12kg, BMI26.2 overweight
26 Jun 2009@64kg, Total Loss 20kg, To lose 9kg, BMI25.0 overweight (last point)!
17 July 2009@63kg, Total Loss 21kg, To lose 8kg, BMI 24.6 normal
14 Aug 2009@62kg, Total Loss 22kg, To lose 7kg, BMI24.2 normal
25 Nov 2009@61kg, Total Loss 23kg, To lose 6kg, BMI23.8 normal
13 Jan 2010@62kg, Total Loss 22kg, To lose 7kg, BMI24.2 normal


Phase 2 start here
10.10.10@64kg, Total Loss 0kg, To lose 9kg, BMI 25. (overweight)
30.11.10@61kg, Total Loss 3kg, To lose 6kg, BMI 23.8 (normal)
24.03.11@60kg, Total Loss 4kg, To lose 5kg, BMI 23.4 (normal)

Phase 3: Wa sedang pegnan, so wa takleh diet, therefore berat wa sedang mendaki anak tangga. :)

Phase 4: started!

Thursday, July 23, 2009

Edisi Durian - Kenapa Kau Sedap?

Aku kat kampung halaman somewhere in Terengganu. That explain a lot why aku tak aktif berinternet minggu ni. Tahun ni aku kalah teruk dengan durian. Tahun lepas macam tak makan pun. Tapi tahun ni walaweh, serius..kenapa durian begitu menggoda?

Jadi peluang balik kampung ini mulut aku menggunakan kesempatan sepenuhnya untuk melantak durian. Pagi sarapan dengan durian. Makan malam dengan durian. Hahaha. Sampai aku rasa kulit aku pun dah berbau macam durian.

Ramai orang memandang serong kepada durian. Durian tak baik untuk diet, durian berlemak, durian panas dan sebagainya. Argh..tahukah korang yang semua buah adalah bagus untuk kesihatan? Tahukah kamu yang durian digredkan sebagai A dalam kategori khasiat?
Nutrisi Durian. Bandingkan dengan ayam goreng yang dikategorikan sebagai B-.

Nutrition Facts
No saturated fat
No cholesterol
Very low in sodium
No sugar
High in dietary fiber
High in thiamin
High in vitamin B6
Very high in vitamin C


Of course moderation is a key of living healthy life. Makan apapun, kalau terlebih...memberi result kegemukan jugak.

Aku jangkakan apabila aku balik KL sabtu ini, dan jejak kaki ke atas penimbang..berat aku akan naik. Bukan sebab aku makan durian ya. Sebab aku TERLEBIH makan durian ditambah dengan sedentary life style minggu ini. No exercise at all. Walaupun pemakanan lain aku berjaya control tetapi melebih sudah melantak durian jadinya rasanya aku akan jatuh kategori overweight balik minggu ni. Hahaha.

Next week, akan ku pastikan aku jog kat tasik titiwangsa 5 hari seminggu. 7KM sehari menggantikan minggu ini punya sedentary.

3 comments:

its me said...

muakak doyan oh doyan mmg sedap babe...mlm sok ko berlari ngan meeza(garbera ehh)..aku tak der la..aku memadu kaseh sok..aku ingat nak joinkowang...bulan lapan aku join kowang ehhh

dex said...

hi hello.. i stumble ur blog when i'm searching for shape run.. wahh so inspirational la ur blog.. make me wanna lose weight traditional way gak.. before this dok pk2 nak amik supplement gak..huhu.. anyway keep up ur good job ye.. kalau awak g shape run gak mane tau jumpa kat sane.. see ya..

ezza erisa said...

eryn,
join join.... walk the talk :D jeng jeng jeng...memula brisk walk dulu..aku dua bulan gak la brisk walk before leh lari...:)

miss dex,
welcome to my blog :)
so pergi ke shape run? tapi ramai sgt org..kalu selisih pun sure tak kenal..hehehe...

tradisional way ni yg best sebab enjoy the journey bukan makan pil seketul dan harapkan miracle kat atas penimbang. :)

Post a Comment