Tracking of Progress

Target: 55kg to feel better, 53kg to feel like a winner!
19 Jan 2009@84kg,Total loss 0kg,To lose 29kg,BMI32.8 obesity
14 Feb 2009@80kg,Total loss 4kg,To lose 25kg,BMI31.2 obesity
15 Mac 2009@74kg,Total loss 10kg,To lose 19kg,BMI28.9 overweight
19 Apr 2009@71kg,Total Loss 13kg, To lose 16kg, BMI27.7 overweight
24 May 2009@67kg, Total Loss 17kg, To lose 12kg, BMI26.2 overweight
26 Jun 2009@64kg, Total Loss 20kg, To lose 9kg, BMI25.0 overweight (last point)!
17 July 2009@63kg, Total Loss 21kg, To lose 8kg, BMI 24.6 normal
14 Aug 2009@62kg, Total Loss 22kg, To lose 7kg, BMI24.2 normal
25 Nov 2009@61kg, Total Loss 23kg, To lose 6kg, BMI23.8 normal
13 Jan 2010@62kg, Total Loss 22kg, To lose 7kg, BMI24.2 normal


Phase 2 start here
10.10.10@64kg, Total Loss 0kg, To lose 9kg, BMI 25. (overweight)
30.11.10@61kg, Total Loss 3kg, To lose 6kg, BMI 23.8 (normal)
24.03.11@60kg, Total Loss 4kg, To lose 5kg, BMI 23.4 (normal)

Phase 3: Wa sedang pegnan, so wa takleh diet, therefore berat wa sedang mendaki anak tangga. :)

Phase 4: started!

Monday, August 31, 2009

Menu Buka Puasa: Day 9

Ketam tumis berkari.


Yesterday breakfasting menu. Bihun goreng dengan ketam tumis berkari. (Ketam tu aku masak sekor je dan aku ratah je. haha)

Hahaha. Menu day 1-8 takde..tiba2 day 9 terus. Day 10 yakni hari ni lupa nak snap lak. Tapi ianya bayam rebus, nasi dan juga ayam masak merah. Semalam punya...ketam tumis berkari. Sedap... Aku suka ketam tapi malas la nak kopek2...Tapi aku dah pandai siang ketam..... Hohohoh. Sebab aku beli ketam ialah kat giant ketam hanya RM16.00 sekilo. Aku ambik dua ekor harga baru RM6.60. Tidakkah itu membahagiakan?

Aku dah beli stok barang masak rasanya tahan untuk sebulan. Hahaha. Bahan-bahan basah sangat murah pula di pasaraya di bulan puasa. Udang RM9.69 per kg, ketam RM15.99 per kg, sotong RM5.00++ per kg, ayam pun murah di pasaraya. Tetapi untuk ayam aku prefer beli kat pasar keramat. Bukan setakat potong, boleh minta mereka buang kulit sekali. Kat pasaraya payah nak demand. Suruh potong kecik-kecik pun buat muka bangla dia tuh. Aku kan pemalas. Hahaha

Oh one more thing, aku dah beli lesung batu. Yeahhhhhhh. Tercapai hasrat aku nak ada lesung batu. Gile la. Boleh tak aku survive selama ni takde lesung batu. Aku malas nak basuh blender sebenarnya (malas lagi). Dan tak berbaloi sebenarnya kalau masak dalam kuantiti sikit untuk blender. Tak sampai pun kat pisau blender tu bahan-bahan yang hendak dikisar. Bercakap pasal lesung batu, aku beli kat giant, harga display RM13.99. Bila nak bayar terkejut badak sumbu aku tengok harga jadi RM18.99. Fuh..bukan 20sen beza tu. RM5.00. Aku pergi kaunter refund jelah. Tapinya kepada pengunjung pasaraya (mana-mana pasaraya sekalipun) please please please....perhatikan harga semasa mengambil barang. Tak pepasal kang 'mengapa bayar lebih?'. Check resit anda sekali.

6 comments:

Gerb said...

Ketam tu nampak lazat. Aku pun suka ketam,tapi sebab kena kopek2 kadang2 aku jadi malas. Tapi paling aku suka makan ketam yg dimasak dengan telur masin. Marbeles.

Mihun tu pun menyelerakan. Style aku masak mcm tu la jugak.

Puasa ni haram 1 hari pun aku x bersenam. Petang2 selalu ujan. Takleh aku nak test power.
Cuti 3 hari berbuka & sahur complete.
Nerbes aku nak timbang. Last aku timbang kat umah Eryn lepas berbuka 58kg okeh..

Faizah_Haris said...

wahhh ada masakan ketammm.....hmmmm tapi kat pasar borong selangor...ikan2 sotong udang sumer sgtt mahalll...hukkkks3.....

chomelista homestay said...

1. Aku xteruja tgk ketam psl aku dok mkn ketam hihi.

2. Mu xcukup kiut kat bangla kafor tu suh potong kecik. Awat masa aku beli ayam arituh,
ok je dia potong kecik2 utk ahkak tu? Ngengenge!

3. Bila turn mu nak huluq kat aku as neighbour mu yg macho plak nih? :))

ezza erisa said...

gerb,
aku kekadang je makan ketam....
1. time awal bulan
2. time sgt rajin..
kekadang mengopek ketam boleh membawa kecederaan kepada tgn..hahaha...tu yg tensen tuh...

aku pun sama la..byk tuang la bersenam bulan pose... hahahaha... alasan pose... :D

faizah,
aku tgk kat pasar keramat pun hrga seafood mahal..ayam je aku suka beli kat pasar..yang lain aku suka beli kat pasaraya...

deida,
1. ketam adalah salah satu nikmat dunia hoo...
2. potong kecik tu boleh..tapi dia tak buang kulit...dan juga dia tak basuh pedal etc..dia pakai potong2 je..kat pasar lain cara dia..tak sama dgn mat bangla potong..
3. nanti weekend kang aku wat puding coklat indon resepi..hahaha...nak wi setengah loyang pun boleh :P

chomelista homestay said...

Hoo maknanya projek puding cakelat tu mu sorg la?
Buleh2.. wat sistem barter,
aku xtau nak wat mende lagi ahad tu kohkohkoh!

ezza erisa said...

eh...aku wat bahagian coklat
mung wat bahagian putih..hahahahahaha

mesti a projek bersama :P
sebab tu kato separuh wi ke mung..wakakaka

projek lauk pauk ari yg sama baru asing2..kakaka...makan nasi ari ahad tu....nak masak lauk2...:D

Post a Comment