Tracking of Progress

Target: 55kg to feel better, 53kg to feel like a winner!
19 Jan 2009@84kg,Total loss 0kg,To lose 29kg,BMI32.8 obesity
14 Feb 2009@80kg,Total loss 4kg,To lose 25kg,BMI31.2 obesity
15 Mac 2009@74kg,Total loss 10kg,To lose 19kg,BMI28.9 overweight
19 Apr 2009@71kg,Total Loss 13kg, To lose 16kg, BMI27.7 overweight
24 May 2009@67kg, Total Loss 17kg, To lose 12kg, BMI26.2 overweight
26 Jun 2009@64kg, Total Loss 20kg, To lose 9kg, BMI25.0 overweight (last point)!
17 July 2009@63kg, Total Loss 21kg, To lose 8kg, BMI 24.6 normal
14 Aug 2009@62kg, Total Loss 22kg, To lose 7kg, BMI24.2 normal
25 Nov 2009@61kg, Total Loss 23kg, To lose 6kg, BMI23.8 normal
13 Jan 2010@62kg, Total Loss 22kg, To lose 7kg, BMI24.2 normal


Phase 2 start here
10.10.10@64kg, Total Loss 0kg, To lose 9kg, BMI 25. (overweight)
30.11.10@61kg, Total Loss 3kg, To lose 6kg, BMI 23.8 (normal)
24.03.11@60kg, Total Loss 4kg, To lose 5kg, BMI 23.4 (normal)

Phase 3: Wa sedang pegnan, so wa takleh diet, therefore berat wa sedang mendaki anak tangga. :)

Phase 4: started!

Monday, November 9, 2009

Gunung Datuk, The Story

Event: Hiking
Venue: Gunung Datuk, Rembau
Date: 24 October 2009
Attendance: Amy, Asha, Huz, Deida, Mahathir, Zaini, Firdaus, Iskandar and myself
More photos click
here


Group photo: Tak cukup korum. 4 lagi sudah missing in action. :)

Okey, mula-mula sekali aku minta maaf sebab lama sangat-sangat tak update blog ni. Kalau ada yang jadikan blog ni sebagai inspirasi, sooooo sorry ya. Nanti aku update cerita terbaru pasal perkembangan diet aku. So far apa boleh aku katakan, I have reclaim my life and I am very happy about it. Pada semua yang masih dalam perjuangan menentang obesiti (termasuk aku, perjuangan sampai mati la kan), aku masih disini. Masih menyokong kalian.

Berbalik kepada siri hiking kali ni. Ini by far the most tempat mencabar yang pernah aku sampai la. Mencabar dari segi ketinggian (jangan ada yang perlekeh gunung datok rendah, aku adalah sangat baru dalam aktiviti ini, hehe).

Report: Kami sampai di bawah gunung Datuk lebih kurang jam 9 lebih skit. Bayar duit mendaki kemudian makan sarapan. Kemudian ada sessi introduksi kerana ada yang baru berjumpa kali pertama. Kemudian sessi meregangkan urat sarat. Selesai, kami mulakan perjalanan.

Firdaus dah warning, ini bukan Broga, ini bukan FRIM. Hehehe. Tapi memasing rasanya ketegak je semua. Sebab tengok dalam internet 800meter lebih jer. Alangkah FRIM punya cabaran pun 500meter kan? Apalah sangat tambahan lagi 300meter. Sebenarnya salah salah dan salah! Aku rasa FRIM tu mendatar skit tu pasal tak berapa mencabar. Gunung Datuk berbeza sama sekali. Hohohoh. Curam tu macam 60-70 darjah.

Sampai 1/3 yang pertama, Asha dah tak boleh teruskan perjalanan. Maka kami yang lain pun naik la. Biasalah, sebagai beginner banyak kali duk berenti renti. Air pun jimat-jimat pasal rasa macam nak habis je sebelum sempat sampai. Selepas ada yang nak muntah, ada yang jalan selow cam sibuk..lebih 2jam kami sampai ke puncak. Eh bukan puncak, tanah rata je.

Sudahnya ya, aku memang tak sampai puncak. Sungguh aku seram tengok tangga. Deida memang tak naik dia duk kat tanah rata. Aku dengan Firdaus sampai second peak je. (Sorry la aku taktau pesal aku tak boleh attach banyak gambar kat blog ni hari ni).. Kalau nak tengok pergi link kat atas tu la ya. Selepas beberapa lama, huzz, amy, zaini, mahathir dan iskandar turun dari top of the mountain, kami turun. Walaweh, kaki i shaking gile nak turun tangga keramat.com itu.

Perjalanan turun dari gunung agak mencabar pasal dah tak ada bekalan air. Seriusly, aku dah biasa minum banyak air jadinya aku rasa sangat-sangat dan sangat terdehidrat. Aku dan Firdaus last pasal tunggu mekda turun sekali pasal dia lemah skit bab-bab turun. Ini menambahkan lagi kerinduan aku pada sang air putih. Hahaha.

Sampai dibawah selepas hampir 2 jam jugak, memula tuju kedai, beli air mineral 1.5liter. Jangan tak caya aku boleh belasah hampir habis air tuh. Kemudian disebabkan aku sudah dehidrat, aku jadi sakit pala. Nasib ada activefast. Cepatlah sikit berenti sakit pala. Kemudian pergi lepak kedai makan sebelum masing-masing bersurai dan balik ke rumah masing-masing.

Oh oh the best past is keesokan harinya. Masa nak bangun sembahyang subuh, aku rasa paha aku sengallllllllllllllllll. Nak membangunkan badan dari posisi baring pun amat seksa jiwa raga. Ada la 3-4hari gak aku jalan terhenjut-henjut dan sopan macam anak dara tahun 20-an. :) Sengal amat. Hari yang sama aku buat survey, Huzz pun sama, Amy pun. Firdaus pun. Kita serupa...

Special thanks to Firdaus dan kawan-kawan yang begitu sabar dengan dak dak slow ini. Heheheh

Kawan-kawan hiking ku, ini kira ganti yang trip taman negara tak jadi la. Kira okey la kan> Hehehe Adakah aku serik? Tak pun. Yang sure a part from that letih part....aku rasa best je naik gunung. Geng, Miza ajak gi ketumbar kat Cheras. On ke?

PS: Ada yang email mintak gambar terbaru aku ya, berat aku still tak turun bawah 60. Naik 2kg last week pasal ada meeting kat hotel. Tak boleh resistla. Jadi this week adalah minggu menurunkan berat last week yang aku sudah gain. :)

2 comments:

Unknown said...

ye ke ni...dlm byk gambar2...mana 1 gambar ezza ye...pelik..x nk tunjuk pic ni..hehe..eleh..kurus pe...tengok orang2 dlm gambar tu...

ezza erisa said...

mia buat lawak eh? :P
takkan tak cam lagi.. yang baju itam tu la cik ezza nye :P

Post a Comment