Tracking of Progress

Target: 55kg to feel better, 53kg to feel like a winner!
19 Jan 2009@84kg,Total loss 0kg,To lose 29kg,BMI32.8 obesity
14 Feb 2009@80kg,Total loss 4kg,To lose 25kg,BMI31.2 obesity
15 Mac 2009@74kg,Total loss 10kg,To lose 19kg,BMI28.9 overweight
19 Apr 2009@71kg,Total Loss 13kg, To lose 16kg, BMI27.7 overweight
24 May 2009@67kg, Total Loss 17kg, To lose 12kg, BMI26.2 overweight
26 Jun 2009@64kg, Total Loss 20kg, To lose 9kg, BMI25.0 overweight (last point)!
17 July 2009@63kg, Total Loss 21kg, To lose 8kg, BMI 24.6 normal
14 Aug 2009@62kg, Total Loss 22kg, To lose 7kg, BMI24.2 normal
25 Nov 2009@61kg, Total Loss 23kg, To lose 6kg, BMI23.8 normal
13 Jan 2010@62kg, Total Loss 22kg, To lose 7kg, BMI24.2 normal


Phase 2 start here
10.10.10@64kg, Total Loss 0kg, To lose 9kg, BMI 25. (overweight)
30.11.10@61kg, Total Loss 3kg, To lose 6kg, BMI 23.8 (normal)
24.03.11@60kg, Total Loss 4kg, To lose 5kg, BMI 23.4 (normal)

Phase 3: Wa sedang pegnan, so wa takleh diet, therefore berat wa sedang mendaki anak tangga. :)

Phase 4: started!

Tuesday, January 26, 2010

Why I Lost Interest In The Biggest Loser Asia

Memula memang aku excited nak layan TBL Asia. Yes, aku nak tengok camne la orang asia apabila mereka ditrain dan masuk rancangan menguruskan badan secara lebih segera dari makan pil ini. Tapi along the way, aku ilang interest di atas beberapa sebab:

1. Trainers terikut-ikut gaya trainers TBL US. Apa maksud terikut? Yang perempuan jadi Jillian Michael wannabe. Yang lelaki try his harderst to be Bob Harper. Tiada originality disitu. Tak tahu la kalau kehendak franchais program memerlukan mereka buat camni.

2. Peserta yang manja-manja. Asyik sakit la, berhenti la, apa la. Isk.

3. Dipaparkan kononnya Hafiz ada hati dengan Christine. I am sure this is lakonan skrip. Kalau pun betul, ia tidak perlu dihighlightkan. Ini bukan program '30 hari mencari cinta'. Kalau sesiapa follow The Biggest Loser US season 3 kot dimana Suzy dan Matt crush dan jatuh cinta dan kahwin diluar program akan faham. Not even one time, they had showed it in front of camera yang depa berdua crush on each other. Aku tahu depa kahwin pun selepas google pasal Suzy.

4. Apabila aku tengok tbl asia, apa yang aku nampak adalah lakonan dan drama. Yes sure TBL America pun ada drama dan lakonan. At least some of it was real. Ini nampak sangat berlakon. Eeee aku taktahu orang lain perasan tak, tapi aku memang nampak ianya hanya lakonan. (Bukan bab bersenam la)

5. Dalam TBL Asia tak banyak sessi interview peserta and why mereka dah penat jadi orang gemuk dan decided nak kuruskan badan, dan bagaimana treatment yang mereka dapat akibat lemak-lemak mereka. Yang ada banyak adalah interview tentang drama-drama quit la. Sakitlah, Penat la. Malas bersenam la. Masuk rancangan kuruskan badan tapi malas bersenam? Baik duk depan tv sambil kunyah donat. Huh. At least viewer boleh tengok dan dapat pengajaran dan boleh relate dengan life mereka. Aku tengok TBL US menangis-nangis pasal aku boleh rasa apa yang mereka rasa. TBL Asia? Nangis? Not at all. Honestly speaking, dulu masa ada TBL US tiap-tiap petang weekdays kat Hallmark, aku tengok tiap-tiap hari dan jadi motivate nak bersenam. Dan selama 8bulan aku diet dan exercise, TBL US yang tiap-tiap hari tu la jadi peransang aku. Tiap kali aku rasa penat bersenam, aku akan teringatkan mereka. Ini experience peribadi aku. Kalau mereka boleh buat, aku pun boleh. Tapi effect yang sama, aku tak rasa pada TBL Asia.

6. Tak banyak info dalam TBL Asia. Yang ada hanya iklan website mereka. Dalam TBL amereka, trainer masuk dapur, tunjuk contoh makanan yang berkhasiat, sedap dan murah untuk disediakan.
Tak cukup dengan trainer masuk bagi tips pemakanan sihat, datang pulak chef bagitahu cara masak menda berkhasiat. TBL Asia? Nara, tadak langsung. Paling kuat pun, trainer perempuan hulur air Hundred Plus kat Kevin (sure lakonan, last week time kononnya Kevin badmood sebab penat, lepas dapat air 100Plus terus boleh menyanyi-nyanyi) dan bagitahu kelebihan air 100plus. Of course TBL US pun ada penaja dan iklan, contohnya alat yang mereka pakai kat lengan untuk mengukur pembakaran kalori tu. Tapi dah tentu-tentu lebih baik iklan menda itu dari iklan konon sebaik minum 100Plus mood terus boleh berubah jadi happy. Sudah lebih!

7. Misterinya team pemenang dikira berdasarkan kilos loss. Bukan peratusan. Sepatutnya peratusan la. Faham tak? Jumlah berat hilang / jumlah kilos semua ahli team. Pasal kalau kira kilos agak tak adil sebab team merah atau biru berat mereka semua tidak equal pun. Kalau franchais pun takkan la kena tiru bulat-bulat season 1 punya episod. They change it to percentage masa season two onwards for a reason kan? Huhuhu

8. Trainers dalam TBL US bukan setakat mendera peserta dan memaksa mereka bersenam tetapi juga turut jadi tempat luahan perasaan dan mendengar masalah-masalah peserta mereka. Sebab tu mereka amat rasa terhutang budi dan nyawa pada trainer mereka. Apabila mereka terkeluar dari TBL, mereka bercakap pasal terima kasih dan rindu pada Bob dab Jillian kerana mereka berdua bukan sekadar trainer tapi kawan baik. Ada trainer TBL Asia version buat camtu? Tak habis-habis tunjuk kat gym je. They dun even do workout together kat outside berdua ke bertiga ke dgn peserta. Bila nak jadi close?

9. Aku tak faham tujuan ambil Dina dan Syanie sebagai teaser dalam iklan TBL Asia. We dun need Syanie to tell us that we need to control portion and do exercises to get healthy and lose weight. Kalau nak ambil celebrity juga, ambil lah yang dah tengok perubahan dia dari gemuk ke kurus untuk promote healthy life style. Bukan aku anti Dina dan Syanie but then, aku rasa both of them tak layak cerita pasal losing weight atas obvious reason.

Itu jelah kot. Tak larat nak fikir dah. I dun expect others to agree with me tho. :)

PS: Entry ini aku rasa sepatutnye belong to my other blog
What I Saw Lately pasal situ tempat aku suarakan ketidakpuasan hati aku tapi disebabkan TBL US adalah effect besar pada weight loss journey aku, aku rasa disini lebih layak.

0 comments:

Post a Comment