Tracking of Progress

Target: 55kg to feel better, 53kg to feel like a winner!
19 Jan 2009@84kg,Total loss 0kg,To lose 29kg,BMI32.8 obesity
14 Feb 2009@80kg,Total loss 4kg,To lose 25kg,BMI31.2 obesity
15 Mac 2009@74kg,Total loss 10kg,To lose 19kg,BMI28.9 overweight
19 Apr 2009@71kg,Total Loss 13kg, To lose 16kg, BMI27.7 overweight
24 May 2009@67kg, Total Loss 17kg, To lose 12kg, BMI26.2 overweight
26 Jun 2009@64kg, Total Loss 20kg, To lose 9kg, BMI25.0 overweight (last point)!
17 July 2009@63kg, Total Loss 21kg, To lose 8kg, BMI 24.6 normal
14 Aug 2009@62kg, Total Loss 22kg, To lose 7kg, BMI24.2 normal
25 Nov 2009@61kg, Total Loss 23kg, To lose 6kg, BMI23.8 normal
13 Jan 2010@62kg, Total Loss 22kg, To lose 7kg, BMI24.2 normal


Phase 2 start here
10.10.10@64kg, Total Loss 0kg, To lose 9kg, BMI 25. (overweight)
30.11.10@61kg, Total Loss 3kg, To lose 6kg, BMI 23.8 (normal)
24.03.11@60kg, Total Loss 4kg, To lose 5kg, BMI 23.4 (normal)

Phase 3: Wa sedang pegnan, so wa takleh diet, therefore berat wa sedang mendaki anak tangga. :)

Phase 4: started!

Tuesday, March 23, 2010

Fact 01: Air

Key number one to loss weight is water! Yes, air je. Sebab tu banyak ubat-ubat diet di pasaran, versi minum-minum. Teh herba la, jus la apa la. Of course some of them function sebagai alat penipu otak mengatakan perut dah kenyang hanya dengan separuh pengambilan makanan kadar biasa.

1. Minum banyak air putih.
Air putih adalah 0 kalori. Which mean, telan satu telaga pun, tidak menjejaskan kadar elaun kalori anda seharian. Tentunya juga, berlebihan benda baik juga adalah tidak bagus. Janganlah apabila kata air putih tu bagus, terus tak makan makanan lain. Telan air je. Kalau tengok trainer TBL (bukan versi Asia), mereka juga menekankan dan menggalakkan minum air. (
Bukan macam TBL Asia, suruh minum 100 Plus). Malah Jillian kata, most of the time, apabila kita rasa lapar sebenarnya otak kita signal nak air je. Lepas minum air terus tak lapar.

Semasa mula-mula minum air secukupnya, says 3 liters per day (sebelum ni nak dapat satu liter sehari pun susah), sudah tentulah manjang nak pergi tandas. Ini tentunya menyebabkan anda fedup sebab kejab-kejab toilet, kejab-kejab toilet. Ganggu aktiviti harian kita yang lain sahaja.

Apa yang sebenarnya berlaku adalah, badan kita sedang membuang air dalam badan yang selama ini disimpan masa zaman kita minum tak cukup air. Badan kita neh pandai, apabila dia tak dapat cukup apa yang dia hendak, dia simpan apa yang dia dapat untuk kegunaan masa hadapan. Seperti mana dia auto slowkan metabolisma kalau kita diet berlapar sebab takut kita mati tak cukup makan!

Apabila kita dah bagi badan kita cukup air dan badan kita yakin akan air itu akan berterusan selamanya macam yang dia dapat sekarang, , dia akan buang semua air yang dia simpan yang sebenarnya dia tak perlukan selama ini. Apabila dah habis lebihan air yang di simpan selama ini dia buang, tabiat nak pergi toilet tu pun makin berkuranganlah.

Oh, jangan biarkan anda dahaga sebelum minum air kerana apabila kita dah rasa dahaga tu bermakna badan dah terdehidrat. Minumlah sebelum anda merasa dahaga. Tak susah sebenarnya memulakan tabiat minum air neh. Memula memang nampak macam mission impossible je tapi tak... senang je, letak je sebelah keyboard tu. Memang nampak je dia terus lah minum!. Sedar tak sedar akan hilang 2-3kg untuk air je.

2. Calories, bukan untuk diminum.
Ya calories elaun kita seharian untuk maintain dan kuruskan badan bukan banyak sangat. Average calories intake sehari untuk maintain berat adalah dalam 2000 calories sahaja (bergantung pada gaya hidup dan tahap keaktifan anda). Kenapa nak membazir kepada minuman? Ya minuman!

Aku tulis no 1 tadi minum air putih. Ya air putih only. Bukan teh tarik, bukan milo ais atau air kopi. Apatah lagi air bergas. Sebab sebaik menambah bahan perisa ke dalam air putih itu, ia sudah bukan lagi 0 kalori. Gula, susu, milo etc semua ada kalori. Add up together, segelas air berperisa sedap boleh menjangkau sehingga 1-200calories. Do we really need this? Nope. We need plain water.

Daripada kita membazirkan 200 calories (per hidangan), yang boleh jadi sehingga 2-3 gelas sehari air manis (up to 5-600 calories), baik kita gunakan elaun kalori itu untuk makanan sedap. Yummy. Kenyang, tak lapar, Nah... sapa kata kita kena berlapar untuk kurus?

1 comments:

Mia-Ina said...

sy teringat seminar motivasi sy g td...dia pun syorkan minum air selalu tambah ble marah atau rs stress..

Post a Comment